De Grote Rode Treinreis
mei – juni 2019
mei – juni 2019
Al sinds Jan en ik elkaar kennen hebben we plannen om te reizen met de Transiberië Express. Destijds (1975) was dat nog heel spannend: Koude Oorlog, IJzeren Gordijn. We wilden ons goed voorbereiden en hebben al meer dan 7 handboeken en fotoboeken in de kast staan. We hebben zelfs twee jaar Russische les gehad. Maar er kwam steeds iets tussen: geen tijd, geen geld, andere prioriteiten.
En nu komt het er dan toch van! Het wordt de Transmongolië Express: van Moskou naar Beijing. Aansluitend bezoeken we een paar plaatsen in China en reizen we door met de Himalaya Express naar Lhasa, Tibet.
Alle handboeken konden we weggooien, er is sinds 1975 veel veranderd. Nieuwe boeken gekocht, een vertaal-app geïnstalleerd en onderzocht of en hoe we onderweg internet kunnen hebben om het thuisfront op de hoogte te houden. Hieronder lees je hoe het ons vergaat.
Озеро Байкал, oftewel: het Baikalmeer. We zijn dus in het plaatsje Listvyanka. Om dienstregeling-technische redenen verblijven we hier twee dagen/nachten. Dat bleek geen ramp te zijn, want ons guesthouse was uitstekend. Na vier nachten in de trein hebben we als een blok geslapen, in heerlijke stilte en in een bed wat niet steeds heen en weer schudt. Het plaatselijke hotel heeft een prima keuken en het weer was ook heel behoorlijk: fris (13-15゚C) maar zonnig.
We hebben de enige mogelijke excursie geboekt: met de boot naar een stukje van de oude Transsiberische route. Vroeger stak de trein met een veerboot het Baikalmeer over; tegenwoordig rijdt hij eerst een stuk naar het zuiden, om later weer aan de oever van het meer te komen. De excursie is met Engelssprekende gids, de groep bestaat uit een Russische dame (die geen Engels spreekt), 3 jonge Chinezen (die geen Russisch en geen Engels spreken) en wij twee (die alleen maar Engels kunnen verstaan). Tijdens de tour blijkt de gids alleen wat droge feiten over het Baikalmeer (lengte, breedte, diepte) in het Engels te kunnen vertellen en op vragen geen antwoord te weten. De Chinezen laten haar alles in het Russisch inspreken in een telefoon waarna ze automatisch een gesproken Chinese vertaling krijgen. Uit hun vragende blikken kunnen we afleiden dat die vertalingen ook niet perfect waren. Behalve de boottocht was een wandeling over de rails onderdeel van de excursie. Een half uur heen en weer een half uur terug over dezelfde rails. Niet bijzonder spannend dus. Op de terugweg in de boot kregen we thee en koekjes en verdween de gids.
In het guesthouse zijn nog twee gasten: ook Nederlanders, die ook individueel de trein naar Beijing nemen, en via dezelfde organisatie geboekt hebben als wij. Voorlopig zien we elkaar dus af en toe, want we hebben dezelfde stops geboekt.
Zaterdag terug naar Irkutsk, dat werd nog even spannend. Want in het busje terug (60 km, 1 uur rijden) ontdekten we dat we de fotocamera kwijt waren. Wanneer was dat gebeurt? In het guesthouse, in de taxi naar het busstation, in het koffiehuisje waar we gewacht hebben? We probeerden de guesthouse te bellen, maar daar werd niet opgenomen.
Aangekomen in Irkutsk hebben we lokale contactpersoon gebeld en via de hotelreceptie gebeld met het koffiehuisje. Daar was geen camera gevonden. Dus moest het de taxi of het guesthouse zijn. Toch ook maar vast even een melding gemaakt bij de reisverzekering, want aangifte doen zit er niet in omdat we verder moeten met de trein.
Inmiddels gaan wij op stadsexcursie met een gids. De gids was al op de hoogte van het fototoestel en onderhield tijdens de wandeling telefonisch contact met de reisorganisatie. En je gelooft het niet: via de eigenaar van het guesthouse is de taxichauffeur opgespoord en daar bleek de camera nog op de achterbank te liggen. En die werd vervolgens ook nog eens naar Irkutsk gebracht, waar we precies aan het einde van de wandeling de camera weer in ontvangst konden nemen. Wat een service!
Op dit moment zijn we onderweg naar de grens met Mongolië, ruim 700 km, waarvan 350 km langs het werkelijk prachtige Baikalmeer.
Deze slideshow vereist JavaScript.
Na Omsk veranderde het landschap. Het werd meer open, de begroeiing lager en er kwamen veel meer dorpjes, wegen en industrie. Al blijft het voor Europese begrippen nog steeds erg leeg en stil. Wel valt het op dat de natuur hier in het verre oosten minder ver is: de bomen krijgen hier nu pas blad en op de heuvels zagen we de eerste narcissen bloeien.
Ook in de trein werd het drukker: er werden vijf wagons bijgeplaatst. Ook in onze wagon kwamen nieuwe bewoners en het restauratierijtuig was bijna vol!
Vanmorgen vroeg hebben wij de trein voor enkele dagen verlaten. We zijn aangekomen in Irkutsk (zie rode lijn op de kaart hierboven voor de route die we nu afgelegd hebben). Van daaruit met een ‘maschrutska’ (een soort particulier openbaar vervoer) naar het dorpje Listvyanka aan het Baikalmeer. Nou: hier is niets te beleven! We zijn het dorpje rondgelopen, hebben de beroemde ‘omul’ (vis uit het Baikalmeer) gegeten en gekocht en wat boodschapjes gedaan. Morgen gaan we een boottocht op het Baikalmeer maken en een stukje van de oude Transsiberië-route lopen!
Deze slideshow vereist JavaScript.
We zijn nu twee dagen en twee nachten onderweg met de trein. Over het uitzicht kunnen we kort zijn: berkenbomen. De eerste dag afgewisseld met dennen, vandaag is het landschap meer open en zijn er meer waterpartijen. Maar: berkenbomen, berkenbomen, berkenbomen. Vannacht stak de trein het Oeralgebergte over, daarna waren we dus in (west-) Siberië.
Wat in het landschap vooral opvalt is het ontbreken van mensen en dieren. Geen koeien schapen, geiten, paarden, zelfs geen vogels. 3 kippen en een hond gezien in een van de dorpjes langs de lijn. Geen idee hoe dat kan. Mensen zie je af en toe lopen over de onverharde paden en hier en daar een auto. Maar meer dan 10 zijn het er niet geweest. Lekker rustig dus.
Rustig is het ook in de trein en dat is wel anders dan dat wij verwacht hadden. Onze wagon heeft 9 coupé’s, maar daarvan zijn er maar vier bezet. Twee Russische echtparen, een Russische vrouw alleen en wij. Terwijl wij ons leuke ontmoetingen met medereizigers hadden voorgesteld, trekt iedereen zich terug in de eigen coupé. En helaas verstaat niemand hier Engels. Ook in de rest van de trein (8 wagons) zijn weinig mensen. Een paar maal per dag stopt de trein een kwartiertje en mogen we even luchten. Alle reisverhalen die ik las (boeken, internet) verhalen over de lokale bevolking die daar eten, drinken en snuisterijen aanbieden. Maar ook dat hebben we tot nu toe maar op een station gezien.
Vooraf had ik me nog druk gemaakt over eten en drinken in de trein: op advies van alles meegenomen. Want het restauratierijtuig zou een beperkt assortiment hebben en soms vol zijn met groepsreizigers die met elkaar wilden zitten. Niets van dat alles: een uitgebreid menu, tot nu toe ook alles voorradig behalve publiek. We zijn er nu drie keer geweest: alleen! Gisteren kregen we zelfs een driegangen maaltijd gratis aangeboden. Waarom weten we nog steeds niet, want zelfs met de vertaalcomputer kwamen we er niet uit.
Internet is er niet onderweg, maar in de meeste plaatsen waar de trein stopt kunnen we met onze ‘global sim’ het 4G signaal oppakken en snel even een krant en mail downloaden. Bij de volgende stop in Omsk probeer ik dit verhaaltje te publiceren.
We zijn inmiddels 2676 km vanaf Moskou en hebben al drie verschillende tijdzones gehad.
Deze slideshow vereist JavaScript.

